Functieomschrijving

“Je bent (bijna) afgestudeerd in deze crisistijd maar je maakt je zorgen over het vinden van een passende baan. Wij geven je de unieke mogelijkheid om als (bijna) afgestudeerde en starter op de arbeidsmarkt aan het werk te gaan, een écht salaris te ontvangen en te ervaren wat de Belastingdienst jou heeft te bieden heeft.” Henk Joosten – Afdelingshoofd Belastingdienst/CAP

Wij zijn de directie Centrale Administratieve Processen (CAP), en iedereen in Nederland heeft met ons te maken. CAP is verantwoordelijk voor de ontvangst, verwerking en verzending van alle fiscale gegevens aan en van alle burgers en bedrijven. CAP is georganiseerd in vier onderdelen: Gegevens, Heffing, Inning en Centrale Functies en samen zorgen zij ervoor dat iedereen in Nederland een aanslagbiljet krijgt, aangifte kan doen, zijn of haar belasting kan betalen of een toeslag ontvangt.

“CAP maakt massaal persoonlijk ”.

Jaarlijks wordt door CAP meer dan 242 miljoen berichten (brieven, e-mails, aanslagen en aangiften) verstuurd en verwerkt. Om alle gegevens op een verantwoorde en juiste wijze te kunnen verwerken voert CAP vele miljoenen handelingen, grotendeels geautomatiseerd door. CAP zorgt ervoor dat de verplichtingen en rechten van fiscale wetgeving op een juiste wijze burgers en bedrijven bereiken. Wij willen massaal persoonlijk maken. Dit is onze ambitie.

Ontwikkelingen in digitale technieken en de wensen van burgers en bedrijven vragen van CAP kennis en kunde om met de dienstverlening aan te sluiten op moderne standaarden en de maatschappelijke wensen. Om dit blijvend te kunnen doen is (nieuwe) kennis en vaardigheid nodig en komen wij daarom graag in contact met (bijna) afgestudeerden met talent op het snijvlak van fiscaliteit en geautomatiseerde processen.
Wij zijn doorlopend op zoek naar (bijna) afgestudeerden die zich herkennen in dit profiel.  Jouw exacte functie stemmen we af op jouw competenties, opleiding en onze wensen. Rollen waar je aan zou kunnen denken, zonder een beroep te doen op volledigheid, zijn product owner, business analist, projectleider, assistent programmamanager en programmasecretaris. Gedurende jouw jaarcontract word je vanzelfsprekend begeleid. Dit doen we door het inzetten van intervisie, coaching, cursussen en strategie- en innovatiesessies.

“Na mijn master Tax and Technology was ik op zoek naar een passende werkgever en een leuke functie. Bij de Belastingdienst kreeg ik middels een jaarcontract de kans om de organisatie echt te leren kennen én tegelijkertijd te ontdekken wat het werk is dat bij mij past. Momenteel heb ik voor één jaar een leer-werkplek als leidinggevende bij Belastingdienst/Centrale Administratieve Processen. Als leidinggevende kan ik me ontwikkelen terwijl ik tegelijkertijd bijdraag aan de vernieuwing van de automatisering.” Soraya Oosterwolde – Deelnemer Talentship.

Na afloop van het jaarcontract heb jij je doorontwikkeld en heb je een goed beeld van de organisatie gekregen. Anderzijds hebben wij scherp wat jouw capaciteiten en competenties en kijken wij tijdig naar een meer duurzame samenwerking.

Zullen we zakendoen en word jij de nieuwe collega van Soraya Oosterwolde en Henk Joosten? Of wil je liever eerst eens van gedachten wisselen over mogelijke werkzaamheden? Twijfel niet en neem contact met ons op!

 

Functie-eisen

  • Je bent bijna of recent afgestudeerd op een WO-masteropleiding, bij voorkeur in een van de volgende richtingen: Fiscaal Recht, Fiscale Economie, Business IT, Finance, Econometrie of ondernemingsrecht
  • In jouw motivatiebrief laat je duidelijk naar voren komen wat jouw ambitie is en waarom jij vindt dat je voor een van de functies in aanmerking komt
  • Je beheerst de Nederlandse taal, zowel mondeling als schriftelijk

Competenties

  • flexibiliteit
  • initiatief
  • klantgerichtheid
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

 

Arbeidsvoorwaarden

Salarisniveau schaal 10
Salarisomschrijving In beginsel vindt inschaling in de naast lagere salarisschaal plaats. Bij aanwezigheid van relevante kennis, ervaring of om arbeidsmarktoverwegingen kan inschaling op een hogere positie in de desbetreffende salarisschaal plaatsvinden. Ook bestaat de mogelijkheid om in bijzondere gevallen waarin de aanwezige kennis en/of ervaring dit rechtvaardigt, direct in de bij de functie behorende salarisschaal in te schalen.
Maandsalaris Min €2.756,- – €4.430,- (bruto)
Dienstverband Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd
Minimum aantal uren per week 32
Maximum aantal uren per week 36

Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur.

De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer.

Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

 

De afdeling – Directie Centrale Administratieve Processen

De Directie Centrale Administratieve Processen (CAP) is verantwoordelijk voor een soepele en foutloze ontvangst, verwerking en verzending van (fiscale) gegevens van en aan burgers en bedrijven door het leveren van (fiscale) producten en gegevensdiensten. CAP is ook verantwoordelijk voor de betaalfunctie en de sturing van de massale productieprocessen (regiefunctie voor massale verwerking en beheersing). En om dit goed in te kunnen vullen, is CAP verantwoordelijk voor de integrale productieplanning en productiebeheersing.

 

Bijzonderheden

LET OP: Omdat we veel reacties verwachten op deze vacature kan het voorkomen dat de vacature eerder sluit. Wanneer we voldoende reacties hebben ontvangen, dan sluit deze vacature. Wacht dus niet tot het laatste moment om te reageren.

De mogelijke standplaatsen voor deze vacature zijn: Amsterdam, Utrecht of Apeldoorn.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:
• Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
• Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
• Doorlopend vinden de selectiegesprekken plaats (op de derde vrijdag van de maand).

Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.

 

Sollicitatieprocedure

1. Sollicitatie + selectie
Solliciteren is mogelijk tot aan de deadline die in de vacaturetekst genoemd wordt. We beoordelen je cv en motivatiebrief op de genoemde functie-eisen.
2. Voorselectietest
Voor sommige functies is een online voorselectietest onderdeel van de procedure. In dat geval ontvang je per e-mail meer informatie over de procedure en de uiterlijke inlevertermijn. Het maken van de test duurt ongeveer 120 minuten.
3. Selectiegesprek
We nodigen je per telefoon of e-mail uit voor een selectiegesprek, waarin een selectiecommissie je beoordeelt op de competenties van de functie aan de hand van een gedragsgericht interview.
4. Assessment
Een assessment kan deel uitmaken van de procedure. In dat geval word je telefonisch of per e-mail hiervoor uitgenodigd.
5. Voordracht kandidaten
Als je de belangrijkste stappen in het selectieproces succesvol hebt doorlopen, draagt de adviseur Werving & Selectie je voor aan het organisatieonderdeel.
6. Arbeidsvoorwaarden
Het organisatieonderdeel nodigt je telefonisch of per e-mail uit voor een arbeidsvoorwaardengesprek. Na een positieve afronding krijg je te horen waar en wanneer je kunt beginnen met je nieuwe baan bij de Belastingdienst!